Toerental uit ChatGPT!

  • Chevalier Peter Willem
  • [chevalier]
  • Chevalier Peter Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
11 mei 2023 10:52 #1 door Chevalier Peter Willem
Beantwoord door Chevalier Peter Willem in topic Toerental uit ChatGPT!
Om een gat diameter 20 millimeter in gietijzer te boren geeft de Philips Draaikaart trouwens zoals een high-tech productiebedrijf betaamt hogere snelheden: 320 toeren per minuut bij HSS en 900 toeren per minuut voor hardmetaal als je de vuistregel gebruikt dat de snijsnelheid bij boren de helft is van de snijsnelheid voor draaien/frezen/schaven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chevalier Peter Willem
  • [chevalier]
  • Chevalier Peter Willem's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
11 mei 2023 10:04 #2 door Chevalier Peter Willem
Toerental uit ChatGPT! werd gestart door Chevalier Peter Willem
Op mijn uitproberen van ChatGPT vond ik dat het programma zo maar toerentallen geeft:

ChatGPT

Bij welk toerental moet ik een gat van diameter 20 millimeter boren in een stuk gietijzer?

Het aanbevolen toerental voor het boren van een gat hangt af van verschillende factoren, zoals het materiaal van het werkstuk, de diameter van het boorgat, en het type boor dat wordt gebruikt. Over het algemeen geldt dat harder materiaal en grotere diameters een lager toerental vereisen om het boorgat op de juiste manier te kunnen boren. Voor het boren van een gat van 20 millimeter in gietijzer zou ik een toerental van ongeveer 250 toeren per minuut (tpm) aanbevelen als je een HSS-boor (High Speed Steel) gebruikt. Als je een hardmetalen boor gebruikt, kun je het toerental iets verhogen naar ongeveer 300 tpm. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze aanbevolen toerentallen slechts een indicatie zijn en dat je altijd de instructies van de fabrikant van de boor moet raadplegen voor het optimale toerental en de juiste snijsnelheid voor het boren van het specifieke materiaal en de diameter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

's-Hertogenbosch